Logo Netbeheer NederlandTotaalRegionale NetbeheerderTenneT
Info

Veelgestelde vragen

Hoe verhoudt de benodigde capaciteit zich tot het vermogen in wachtrij?

Het vermogen in de wachtrij is niet meegenomen in de benodigde capaciteit. Dus er is geen overlap tussen beide grootheden.

Wanneer wordt een aanvraag meegenomen in de wachtrij?

Een aanvraag wordt meegenomen in de wachtrij als een klant een aanvraag voor een nieuwe of zwaardere aansluiting bij de netbeheerder heeft ingediend, een offerte heeft ontvangen en die heeft geaccepteerd of nog binnen de reactietermijn zit en waarvan de netbeheerder de volledige aanvraag nog niet kan honoreren. Met honoreren wordt bedoeld het (volledig) toekennen van een transportverzoek middels het uitbrengen van een transportofferte, zonder beperkingen. Dit kan gaan om zowel een verzoek voor afname, als een verzoek voor teruglevering.

Hoe moet ik de verschillende kaartlagen interpreteren?

De kaart bestaat nu uit drie lagen; een overzichtspagina, een TenneT-laag en een regionale netbeheerders (RNB)-laag. De overzichtspagina geeft weer waar op dit moment vanwege netcongestie een wachtrij wordt gehanteerd voor bedrijven die een nieuwe of zwaardere aansluiting (>3x80A) nodig hebben, ongeacht of dit op het hoogspanningsnet van TenneT optreedt, of in de netten van de regionale netbeheerders. Deze kaartlaag is niet nieuw en komt overeen met wat er in de vorige release van de capaciteitskaart werd weergegeven.


Op de TenneT-laag worden enkel de gegevens van TenneT weergegeven en op de RNB-laag enkel de gegevens van de regionale netbeheerder. Hierdoor kan het zijn dat je op de RNB-kaartlaag in een bepaald gebied geen rode kleur ziet, terwijl er wel congestie in het gebied is. Door het op deze manier weer te geven, is het makkelijker te zien waar het knelpunt zit; bij TenneT, bij de regionale netbeheerder of bij beiden. Dit heeft namelijk invloed op wanneer het knelpunt opgelost kan worden.

Waarom zijn er wachtrijen in gebieden waar de benodigde capaciteit plus het wachtlijstvermogen lager is dan de aanwezige capaciteit?

De getoonde informatie over aanwezige en benodigde capaciteit betreft informatie van de regionale netbeheerder. In sommige gebieden is er voldoende capaciteit vanuit de regionale netbeheerder beschikbaar, maar niet vanuit het landelijke hoogspanningsnet van TenneT. Ook kunnen er knelpunten op lagergelegen netvlakken (middenspanningskabels) optreden die congestie veroorzaken.

Hoe kan het zo zijn dat de aanwezige of benodigde transportcapaciteit “ONBEKEND” is?

Deze kaart is een versimpeling van de complexere werkelijke situatie, waardoor het helaas niet mogelijk is om alle data weer te geven. Dit kan komen door recente wijzigingen in de bedrijfsvoering van het elektriciteitsnet. Neem voor specifieke informatie over uw eigen situatie altijd contact op met uw netbeheerder.

Hoe kan het dat er 0.0 MW als wachtlijstvermogen staat, maar wel meerdere klanten op de wachtlijst?

Getallen zijn in sommige gevallen afgerond op gehele MW, wanneer het totaal minder is dan 0,5 MW wordt het afgerond naar 0.

In sommige gebieden zie ik meerdere kleuren. Hoe kan dat?

Er kan op meerdere netvlakken sprake zijn van congestie. De voedingsgebieden zijn vaak op hoogspannings-/middenspanningsstations gebaseerd. Als er alleen in een lager netvlak (bijvoorbeeld een middenspanningskabel of station) congestie is, dan geldt de congestie alleen voor een deel van het voedingsgebied.

Ik zie wat grijze gebieden in de kaart - wat betekenen die?

Voor deze gebieden op de kaart kan op dit moment nog onvoldoende data worden vastgesteld. Dit komt door niet volledige synchronisatie tussen postcodetabellen van EDSN (bouwer van de kaart) en de regionale netbeheerders. Hier zal de komende periode verder aan gewerkt worden.

In Stedin gebied zijn een aantal rode gebieden waar geen informatie over transportcapaciteit wordt gegeven. Wat betekent dit?

In deze gebieden heeft Stedin op hun eigen netvlak geen netcongestie. Om die reden beschikken zij op dit moment nog over onvoldoende kwalitatief goede data wat betreft aanwezige en benodigde transportcapaciteit. Omdat er op het hoogspanningsnet van TenneT wel sprake van congestie is, en congestie op een hoger netvlak doorwerkt naar de lagere netvlakken, kleurt de kaart in deze gebieden rood en is er sprake van een wachtrij.

Wat staat er nu niet op de kaart, wat voor mij als bedrijf wel relevant kan zijn voor de aanvraag van capaciteit?

Wat relevant is, verschilt per gebruiker van de kaart. Belangrijk om mee te geven voor nu, is dat er nog niet wordt aangegeven hoeveel capaciteit mogelijk vrijkomt of hoeveel transportvermogen er wordt toegevoegd bij het realiseren van netuitbreidingen. Op dit moment werken de netbeheerders er hard aan om dat inzicht wel te gaan geven.

Kan ik met zekerheid vaststellen dat de datum die bij de netuitbreidingen staat ook gehaald gaat worden door de netbeheerders?

De aangegeven datum is de beoogde in bedrijfname. Dit is echter geen garantie. Het realiseren van de netuitbreidingen is afhankelijk van veel partijen en processen. Van het vinden van ruimte voor de netuitbreidingen, tot het uitvoeren van de werkzaamheden kunnen onvoorziene omstandigheden ervoor zorgen dat de realisatie anders uitpakt. De kaart wordt regelmatig geüpdatet (tenminste één keer per kwartaal, bij grote, actuelere ontwikkelingen vaker) zodat we de meest recente inzichten kunnen laten zien. Daarnaast kunt u altijd contact opnemen met uw netbeheerder voor details.

Ik zie dat er bij de regionale netbeheerder eerder ruimte is dan bij TenneT, kan ik dan toch al capaciteit krijgen van de regionale netbeheerder?

Als er bij de regionale netbeheerder geen congestie is, maar bij TenneT nog wel dan betekent dit dat er nog steeds geen capaciteit vrijgegeven kan worden. Bij beide netbeheerders moet ruimte beschikbaar zijn, voordat u als klant in aanmerking komt voor capaciteit.

Betekent ‘verwacht moment dat netuitbreidingen gereed zijn om bestaand knelpunt aan te pakken’ dat er in dit gebied geen congestie meer is na deze datum?

De getoonde informatie geeft de huidige verwachting voor het aanpakken van de bestaande knelpunten. Echter, er is geen garantie dat er dan geen sprake meer is van congestie. In de toekomst kunnen er nieuwe knelpunten ontstaan.

Ik zie ook netuitbreidingen gepland na de getoonde datum. Waar zijn die voor?

De netuitbreidingen die weergegeven worden op de kaart zijn uitbreidingen die de bestaande congestie moeten aanpakken óf toekomstige knelpunten moeten voorkomen en/of aanpakken. De vraag naar capaciteit blijft de komende jaren namelijk doorgroeien; netuitbreiding blijft nodig.

Ik heb een brief ontvangen van mijn netbeheerder dat er congestie is afgekondigd in mijn gebied, maar ik zie op de Capaciteitskaart mijn gebied op transparant/geel staan?

Dat kan. De Netbeheerders zijn verplicht om binnen 2 weken klanten te informeren op het ontstaan van congestie in hun gebied. De capaciteitskaart wordt soms later geüpdatet. De informatie over beschikbare transportcapaciteit, congestiesituatie (kleur) en de netuitbreidingen wordt minimaal één keer per kwartaal vernieuwd. Grote, actuele ontwikkelingen worden vrijwel direct in de kaart verwerkt. Informatie over de wachtrij wordt maandelijks bijgewerkt.

Hoe vaak wordt de informatie vernieuwd?

De informatie over beschikbare transportcapaciteit en de congestiesituatie wordt één keer per kwartaal vernieuwd. Informatie over de wachtrij wordt maandelijks bijgewerkt.

Hoe weet ik of de ruimte die ik nu op de kaart zie, geschikt is om mijn bedrijf te vestigen?

De getoonde informatie is indicatief. Neem voor specifieke informatie contact op met uw netbeheerder.

Waar kan ik terecht bij vragen?

Voor vragen of opmerkingen over de capaciteitskaart kunt u contact opnemen via [email protected]