Definities van de begrippen in de kaart
Voedingsgebied
De gecombineerde set aan postcodes van de aangesloten klanten die bediend worden door een hoogspannings-/middenspannings- of tussenspannings-/middenspanningsstation of de schakelinstallatie in zo’n station. Dit omvat alle huishoudens en bedrijven die door dat station van elektriciteit worden voorzien. Dit is naar beste inschatting van de netbeheerder gedaan.
Aanwezige transportcapaciteit (in MW)
De maximale capaciteit dat het elektriciteitsnet aankan. Hierbij wordt rekening gehouden met de netontwerpcriteria en de operationele veiligheidsgrenzen. Let op: het betreft hier de aanwezige capaciteit van het getoonde netvlak, dus ofwel hoogspanning (TenneT kaartlaag) ofwel middenspanning(regionale netbeheerder).
Benodigde transportcapaciteit (in MW)
De transportcapaciteit dat nodig is tijdens spitsmomenten om alle transportovereenkomsten (zonder opgelegde transportbeperkingen) uit te voeren. Het bevat alle huidige klanten en ontwikkelingen op het net, met uitzondering van de wachtlijstklanten.
Unieke transportverzoeken in een wachtrij (aantal)
Het aantal unieke transportaanvragen per voedingsgebied dat nog niet is goedgekeurd. Dit kan gaan om zowel een verzoek voor afname, als een verzoek voor teruglevering. Dat een verzoek nog niet is goedgekeurd betekent dat er voor het verzoek nog geen offerte zonder beperkingen is uitgebracht. Een partij kan dus op de wachtlijst komen als de aanvraag compleet is, maar nog niet (volledig) is toegekend. Een partij komt van de wachtlijst af als de aanvraag vervolgens wel wordt toegekend. De transportofferte is dan geaccepteerd zonder dat hier nog beperkingen aan vast zitten.
Wachtrij in vermogen (in MW)
Wachtrij in vermogen is de aangevraagde transportcapaciteit van bedrijven die op de wachtlijst staan. Dus de contractwaarde van de transportverzoeken die nog niet toegekend zijn. Als er nog geen wachtrij is en de verzoeken zijn nog binnen de reactietermijn dan is de wachtrij ‘0’. De getoonde wachtrij is dynamisch en zegt nog niets over de daadwerkelijke periode die u moet wachten op capaciteit.
De betekenis van de kleuren
De capaciteitskaart geeft inzicht in beschikbare transportcapaciteit voor nieuwe transportverzoeken. Een transportverzoek kan zowel om een nieuwe aanvraag gaan als om een aanvraag voor een verhoging van het gecontracteerd transportvermogen (GTV verhoging).
Kleurcodes | Definitie | Toelichting | |
---|---|---|---|
Transparant: Transportcapaciteit beschikbaar zonder wachtrij | De netbeheerder heeft (nog) geen tekort aan transportcapaciteit |
| |
Geel: Transportcapaciteit beperkt beschikbaar zonder wachtrij | De netbeheerder verwacht (nog) geen tekort aan transportcapaciteit maar nieuwe transportverzoeken vereisen mogelijk meer onderzoek en het is onzeker of capaciteit kan worden toegewezen |
| |
Oranje: Gebied is in onderzoek met wachtrij | Er is een tekort aan transportcapaciteit. De netbeheerder onderzoekt de mogelijkheden voor de toepassing van congestiemanagement zodat er mogelijk transportcapaciteit beschikbaar komt |
| |
Rood: Er is geen transportcapaciteit voor nieuwe transportverzoeken. | Uit onderzoek van de netbeheerder blijkt dat er geen transportcapaciteit is voor gevraagde (extra) transportvermogen. |
| |
Grijs: Kleur wordt later toegevoegd | Er is onvoldoende of onvoldoende kwalitatieve data over dit gebied beschikbaar. |
|
Let op:
- De rode markering van netvlakken, die aangeven dat er geen transportcapaciteit beschikbaar is, kunnen ook het gevolg zijn van congestie veroorzaakt door een hoger of lagergelegen netvlak. Dit geldt ook voor de andere kleurmarkeringen.
- Voor de aanwezige en benodigde transportcapaciteit wordt uitgegaan van data op één enkel netvlak. Dit zegt dus niets over de transportcapaciteit op onder- of bovenliggende netvlakken.
- Voor meer informatie over bestaande congestierapporten kunt u terecht bij uw netbeheerder of Congestierapportages | Partners in Energie